لیسانس در آفریقای جنوبی
تحصیل در آفریقای جنوبی در تمام دانشگاه‌های  این کشور و در رشته‌های مختلف امکان‌پذیر است. دوره لیسانس در این کشور حدود ۴ سال طول می‌کشد. هزینه تحصیل در دوره لیسانس در آفریقای جنوبی در طول یک سال تقریباً ارزان قیمت است. رقمی حدود ۱۲۰۰۰ دلار برای این دوره گزارش شده است.
البته تحصیل در آفریقای جنوبی بسته به رشته‌های مختلف، شرایط و هزینه‌های متفاوتی دارد. افرادی که متقاضی تحصیل در آفریقای جنوبی هستند و می‌خواهند تحصیلات خود را از مقطع لیسانس آغاز کنند نیاز دارند در آزمون‌های زبان انگلیسی دانشگاه پذیرفته شوند.
البته داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی برای ورود به مقطع لیسانس در دانشگاه‌های آفریقای جنوبی بسیار مهم است. دانشجویی که برای تحصیل در آفریقای جنوبی در مقطع لیسانس اقدام می‌کند علاوه بر داشتن مدرک زبان انگلیسی باید مدارک هویتی خود، مدارک علمی یا رزومه علمی خود در دوره دبیرستان و همچنین ریز نمرات دوره دبیرستان خود را برای ارائه به دانشگاه مورد نظر خود آماده کند.
رزومه علمی دانش آموزان در دوره دبیرستان می‌تواند شامل ارائه اختراعات یا شرکت در مسابقات علمی کشوری یا جهانی و المپیادها باشد. برای موفقیت در پذیرش از سوی یکی از دانشگاه‌های آفریقای جنوبی حتماً باید رزومه قابل قبولی از سوی متقاضی تحصیل در آفریقای جنوبی در مقطع لیسانس به دانشگاه ارائه گردد.
پس از قبولی در این مقطع، دانشجو حتی می‌تواند برای تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی خود به کار دانشجویی مشغول شود. تحصیل در آفریقای جنوبی در مقطع لیسانس در رشته‌های مختلفی همچون مهندسی، مهندسی برق، معماری، هنر، حقوق، ادبیات، الهیات، کشاورزی، محیط زیست، بهداشت، رشته‌های پیراپزشکی، علوم پایه، علوم انسانی و… برای علاقه مندان امکان‌پذیر است. در کل هزینه ۳ تا ۴ سال تحصیل لیسانس بسته به دانشگاه و رشته بین ۵ تا ۱۵ هزار دلار در سال می‌باشد. اما همانطور که گفتیم ۱۲ هزار دلار برای بسیاری از رشته ‌ها و دانشگاه‌های معتبر و تاپ خواهدبود.
فوق لیسانس در آفریقای جنوبی
فوق لیسانس در آفریقای جنوبی در حدود ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد. رشته‌های فوق لیسانس در این کشور با استقبال خوبی در میان دانشجویان بومی آفریقایی و همچنین دانشجویان خارجی مواجه شده است.
هزینه‌های تحصیل در آفریقای جنوبی در مقطع فوق لیسانس بیشتر از ۱۰۰۰۰ دلار در سال است. تحصیل در این مقطع با توجه به دانشگاه ارائه دهنده رشته‌های خاص امکان‌پذیر است. همانند سایر رشته‌های دانشگاهی در کشورهای مختلف، تحصیل در آفریقای جنوبی در مقطع فوق لیسانس نیز نیازمند گذراندن دروس تئوری و ارائه پایان نامه تحقیقاتی است.
برای تحصیل در یکی از رشته‌های مقطع فوق لیسانس در این کشور، دانشجو باید ابتدا از سوی دانشگاه مورد نظر خود، پذیرش شود؛ سپس ریز نمرات دوره لیسانس خود را به همراه یک رزومه علمی کامل از سوابق درسی و تحصیلی خود برای ارائه دادن به دانشگاه آماده سازد.
اگر دانشجویان در مسابقات یا کنفرانس‌های علمی نیز شرکت کرده باشند می‌توانند آن را نیز در رزومه خود درج کنند. این عامل می‌تواند در پذیرش از سوی دانشگاه مورد نظر، مؤثر باشد. رشته‌های مدیریت، مهندسی، علوم پایه، هنر، معماری و حقوق، نمونه‌هایی از رشته‌هایی هستند که در مقطع فوق لیسانس در آفریقای جنوبی تدریس می‌شوند.
در این مقطع بسته برای برخی رشته‌ها ۲ تا ۷ هزار دلار و بیشتر رشته‌ها حدود ۱۰۰۰۰ دلار شهریه دارند و برای برخی مدارس بین المللی مدیریت حتی ۲۸۰۰۰دلار در نظر گرفته شده‌است.
دکترا در آفریقای جنوبی
تحصیل در آفریقای جنوبی در دوره دکتری حدود ۴ سال طول می‌کشد. در این دوره که به منزله آخرین مدرک تحصیلی دانشگاهی به حساب می‌آید، تخصص‌ها، مهارت‌ها، تحقیقات و بسیاری موارد دیگر در حوزه تخصصی دانشجو به او ارائه می‌گردد. شرایط دانشگاه‌های آفریقای جنوبی برای پذیرش دانشجو در دوره دکتری کمی دشوارتر است.
افراد متقاضی تحصیل در آفریقای جنوبی در مقطع دکتری باید تمام ریز نمرات دوران مختلف تحصیلی خود را برای ارائه به دانشگاه آماده کند. مدارک دوره‌های پیش دانشگاهی، لیسانس، فوق لیسانس به همراه ترجمه آن‌ها به زبان انگلیسی، رزومه علمی قوی و مدرک زبان انگلیسی نیز برای ورود به دوره دکتری در آفریقای جنوبی لازم هستند.
افراد متقاضی تحصیل در آفریقای جنوبی در دوره دکتری باید یک سری مدارک ویژه‌ای را نیز برای موفقیت در پذیرش از سوی دانشگاه مورد نظر خود آماده کنند. متقاضی تحصیل در دوره دکتری در آفریقای جنوبی باید یک پروپوزال قوی علمی برای پایان نامه خود ارائه دهد. همچنین متقاضیان این دوره باید توصیه نامه یا معرفی نامه علمی از سوی اساتید قبلی خود در دست داشته باشند. آماده بودن تمام مدارک فوق می‌تواند احتمال موفقیت دانشجویان متقاضی تحصیل در آفریقای جنوبی در دوره دکتری را افزایش دهد.
تحصیل در دوره دکتری در رشته‌های علوم پایه، علوم انسانی، هنر، معماری و… در آفریقای جنوبی امکان‌پذیر است. علاوه بر این رشته‌ها، تحصیل در دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی نیز به صورت اختصاصی و در یک دوره عالی دکتری به دانشجویان ارائه می‌گردد. در قسمت بعدی به طور اختصاصی با شرایط ورود به دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی آشنا می‌شویم. دکتری در این کشور بین ۳ تا ۵ سال خواهد بود و هزینه‌اش کمتر از دیگر مقاطع است و مثل لیسانس و فوق لیسانس نیست.
اعتبار دانشگاه های آفریقای جنوبی
تحصیل در آفریقای جنوبی یک فرصت ایده آل برای رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی، بخصوص رشته‌های مهندسی، هنر، پزشکی و دندانپزشکی است. اما یک سوال در این قسمت ممکن است برای دانشجویان مطرح شود و آن این است که آیا با تحصیل در آفریقای جنوبی و أخذ مدرک دانشگاهی از یکی از دانشگاه‌های معتبر آن، به راحتی می‌توانند به سایر کشورها مراجعه کرده و به کار مشغول شوند؟ آیا مدارک صادر شده از سوی دانشگاه‌های این کشور از اعتبار لازم و کافی برای ارائه به سایر کشورها برخوردار هستند یا خیر؟
در پاسخ به سوال فوق باید گفت بسیاری از دانشگاه‌های کشور آفریقای جنوبی از نظر اعتبار و ارزش علمی در سطح بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند و چنانچه پس از تحصیل در آفریقای جنوبی، فرد فارغ‌التحصیل به کشور خود بازگردد می‌تواند از مدرک خود استفاده کند.
به طور مثال، اگر یک دانشجوی ایرانی برای تحصیل در آفریقای جنوبی یکی از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم و تحقیقات ایران در این کشور را انتخاب کند، مدرک دانشگاهی او پس از بازگشت از آفریقا به ایران دارای ارزش علمی و اعتبار است.
در بیان تحصیل در آفریقای جنوبی و اعتبار مدارک دانشگاهی این کشور توجه به یک مورد مهم، ضروری است؛ متقاضیان تحصیل در آفریقای جنوبی بدون توجه به ملیت خود باید ابتدا اعتبار دانشگاه‌های این کشور را از دیدگاه مراجع علمی و وزارت علوم در کشور خود بررسی کنند؛ این کار باعث می‌شود وقت و انرژی خود را برای یک دانشگاهی که بر فرض از اعتبار علمی برای کشور محل زندگی دانشجو برخوردار نیست، هدر ندهند.
از طرفی دیگر، بررسی کامل و اصولی در مورد تحصیل در آفریقای جنوبی در دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف نیز باعث می‌شود که دانشجویان فارغ‌التحصیل بتوانند به راحتی در هر کشور دیگری به کار مشغول شوند.
معرفی دانشگاه های برتر در آفریقای جنوبی
تحصیل در آفریقای جنوبی یک فرصت عالی برای ارتقای رتبه علمی است. دانشگاه‌های این کشور از شرایط علمی، امکانات و ارزش بالایی در قاره آفریقا برخوردار هستند و همچنین شهرهای این کشور نیز دارای شرایط بسیار مطلوب برای زندگی دانشجویی می‌باشند. معتبرترین دانشگاه‌های آفریقای جنوبی در شهرهای مختلف این کشور قرار دارند. در این قسمت با فهرستی از بهترین دانشگاه‌ها برای ادامه تحصیل در آفریقای جنوبی در مقاطع مختلف آشنا خواهید شد. اگر قصد دارید در این کشور تحصیل کنید پیشنهاد می‌کنیم این قسمت را به دقت مطالعه کنید.
  • دانشگاه شهر کیپ تاون
  • دانشگاه استِلِنبوش
  • دانشگاه پرتوریا
شهر کیپ تاون برای تحصیل در آفریقای جنوبی، یک گزینه ایده آل است. این دانشگاه به عنوان معروف‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه در آفریقای جنوبی در سال ۱۸۲۹ ساخته شده است. تحصیل در یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور در بهترین رشته دانشگاهی، همان چیزی است که دانشجویان خارجی به دنبال آن هستند. با تحصیل در دانشگاه کیپ تاون، دانشجویان می‌توانند مهارت‌های زیادی را در حرفه خود به صورت عالی کسب کرده و سپس به کار مشغول شوند.
این دانشگاه را می‌توان به نوعی یک دانشگاه مهارت محور تلقی کرد. در دانشگاه کیپ تاون، رشته‌های مختلفی نظیر بازرگانی، مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، مقاطع فوق لیسانس و دکتری و بهداشت و محیط زیست تدریس می‌شوند.
تحصیل در این دانشگاه برای دوره لیسانس در طول یک سال، ۷۵۰۰۰ راند، برای مقطع فوق لیسانس، حدود ۴۸۰۰۰ راند و برای دکتری به صورت تمام وقت، ۳۲۷۵۰۰۰ راند است.
دانشگاه استِلِنبوش یکی از بهترین فرصت‌های تحصیل در آفریقای جنوبی است. این دانشگاه به مهارت‌ها و رشته‌های مهندسی برق در جهان شهرت دارد. دانشگاه استِلِنبوش در سال ۱۹۱۷ ساخته شده است و یک دانشگاه تحقیق محور محسوب می‌شود.
حدود ۱/۰ از کل دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان خارجی تشکیل داده اند. دانشکده‌های مختلف دانشگاه استِلِنبوش عبارتند از: دانشکده مدیریت، علوم اجتماعی، کشاورزی، مهندسی، حقوق، علوم نظامی، الهیات، پزشکی و بهداشت و دانشکده آموزش. هزینه تحصیل در این دانشگاه در طول یک سال به طور میانگین، حدود ۲۲۵۷۵ راند است. شهرت علمی دانشگاه استِلِنبوش در جهان به اندازه‌ای است که از تمام کشورهای جهان برای تحصیل در آفریقای جنوبی اقدام می‌کنند.
این دانشگاه برای دانشجویان متقاضی تحصیل در دوره دکتری، بورسیه‌های تحصیلی در نظر می‌گیرد. برای دریافت بورسیه تحصیلی می‌توانید از اواخر جولای نسبت به تکمیل فرم درخواست بورسیه برای دوره دکتری اقدام کنید. تحصیل در آفریقای جنوبی در دانشگاه استِلِنبوش می‌تواند راه ورود به دنیای تحقیق و پژوهش را برای علاقه مندان باز کند.
دانشگاه پرتوریا یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های آفریقای جنوبی است که در سال ۱۹۰۸ ساخته شده است. رشته‌های مختلف دانشگاهی در مقاطع مختلف در این دانشگاه تدریس می‌شوند. دانشکده پزشکی، دانشکده علوم انسانی، کشاورزی و علوم پایه، دامپزشکی، مدیریت و اقتصاد، مهندسی، ساختمان و فناوری اطلاعات، حقوق و بازرگانی و…، مهمترین دپارتمان‌های دانشگاه پرتوریا هستند.
اگر شما هم متقاضی تحصیل در آفریقای جنوبی هستید و تمایل دارید در یک شهر زیبا با آب و هوای مطبوع و دلنشین زندگی دانشجویی خود را سپری کنید، پیشنهاد می‌کنیم به تحصیل در دانشگاه پرتوریا فکر کنید.
  • دانشگاه کوازولو ناتال
دانشگاه کوازولو ناتال بهترین فرصت را برای متقاضیان ادامه تحصیل در آفریقای جنوبی به ویژه در رشته‌های درمانی و پزشکی فراهم کرده است. این دانشگاه در ایالت کوازولو در آفریقای جنوبی قرار دارد.
  • دانشگاه ژوهانسبورگ
اگر قصد دارید در یکی از بهترین دانشگاه‌های آفریقای جنوبی تحصیل کنید، دانشگاه ژوهانسبورگ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این دانشگاه در سال ۱۹۷۵، آغاز به فعالیت کرده است و تاکنون توانسته بسیاری از متخصصان و دانشمندان را ترتیب نماید. رشته‌های مختلف دانشگاهی در حوزه‌های علوم پایه، علوم انسانی، هنر، معماری و مهندسی، پزشکی و حقوق در این مرکز دانشگاهی تدریس می‌شوند.
  • دانشگاه رودِز
دانشگاه رودز یکی از بهترین دانشگاه‌های آفریقای جنوبی برای ادامه تحصیل در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس است. اگر قصد دارید برای تحصیل در آفریقای جنوبی اقدام کنید می‌توانید مقطع لیسانس و فوق لیسانس خود را در دانشگاه رودز به پایان برسانید. این دانشگاه در سال ۱۹۰۴ تأسیس شده است. هم هیئت علمی این دانشگاه و هم دانشجویان آن از رتبه بالای علمی برخوردار هستند. این دانشگاه در میان دانشگاه‌های معتبر جهان جای دارد.
  • دانشگاه نلسون ماندلا
این دانشگاه یکی از وسیع‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های آفریقای جنوبی در منطقه کیپ می‌باشد. این دانشگاه دارای بیشترین آمار دانشجویان بین‌المللی در کیپ غربی و شرقی در این کشور است. دانشکده‌های مختلف در دانشگاه نلسون ماندلا برای تحصیل در آفریقای جنوبی راه اندازی شده‌اند که رشته‌های متنوع در آن تدریس می‌شوند
 
تصویر عالی
دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در آفریقای جنوبی
تحصیل در آفریقای جنوبی زمانی ارزش دارد که دانشجویان در یکی از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم کشور مبدأ خود مشغول به تحصیل شوند. دانشجویان ایرانی باید یکی از دانشگاه های آفریقای جنوبی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند که وزارت علوم و تحقیقات ایران، آن را تأیید کرده باشد. در ادامه این قسمت با لیست دانشگاه هایی که وزارت علوم ایران آن ها را برای تحصیل در آفریقای جنوبی، تأیید کرده است آشنا می شوید.
  • University of Stellenbosch
  • University of Pretoria
  • University of Cape Town
  • North-west University
  • University of Western Cape
  • University of wits business school
  • University of nelson Mandela (metropolitan university)
  • University of Witwatersrand
  • University of kwaZulu- natal
  • University of free- state
  • University of Rhodes University
  • Technology university of Durban
  • university of zululand
  • university of forthare
  • university of south africa
  • university of free state
طبق یک طبقه بندی دیگر که در مورد رتبه بندی دانشگاه های آفریقای جنوبی برای ادامه تحصیل دانشجویان انجام گرفته است، دانشگاه های این کشور به سه گروه عالی، خوب و متوسط دسته بندی شده اند. این دسته بندی ها را می توانید برای تحصیل در آفریقای جنوبی در نظر داشته باشید:
دانشگاه های آفریقای جنوبی دارای رتبه عالی علمی
  • Rhodes University
  • Stellenbosch University
  • University of Cape Town
  • University of Johannesburg
  • University of Kwazulu Natal
  • University of Pretoria
  • University of the Western Cape
  • University of the Witwatersrand
دانشگاه های آفریقای جنوبی دارای رتبه خوب علمی
  • Nelson Mandela Metropolitan University
  • University of Fort Hare
  • University of Free State
  • University of South Africa
  • University of Zululand
دانشگاه های آفریقای جنوبی دارای رتبه متوسط علمی
  • Cape Peninsula University of Technology
  • Central University of Technology
  • Durban University of Technology
  • MangosuthuUniversity of Technology
  • Monash University South Africa
  • North West University
  • Tshwane University of Technology
  • Vaal University of Technology
  • Walter Sisulu University
  • University of Venda
دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در آفریقای جنوبی
این دانشگاه‌هامورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند.
  • cape town
  • witwtersrand
  • stellenbosch
  • kwazulu-natal
  • pretoria
 
تصویر عالی
تسهیلات دانشجویی آفریقای جنوبی
هر دانشجویی در کشور مقصد خود شرایط و مزایایی را خواهد داشت و تسهیلات دانشجویی در هر کشور میتواند متفاوت باشد. در ادامه به جشن ها، کنفرانس ها،خدمات بانکی و مالی و بیمه و خدمات درمانی را در زیر برای کشور آفریقای جنوبی بررسی خواهیم کرد.




CHAT